Μετά την Αμερική, την Ευρώπη, την Ελλάδα τώρα και η Κύπρος ως follower όλων
των trend και εν όψει εκλογών αποφάσισε πολύ σωστά να έχει παρουσία στα social
media. Οι υποψήφιοι πρόεδροι της Κύπρου είτε μετά από δική τους απόφαση, είτε
μετά από απόφαση των συμβούλων τους έτρεξαν να παρουσιαστούν στο facebook, το
twitter, τα blog και τα λοιπά social networks.
Φαίνεται όμως, πως το σχέδιό τους δεν είναι αποτέλεσμα μιας ολοκληρωμένης
στρατηγικής απόφασης αλλά μιας βεβιασμένης/εκβιασμένης/απελπισμένης θα έλεγα
κίνησης με αιτία την ανάγκη για αναγνώριση και προβολή, μιας και το μέσο
θεωρείται μόνο «μόδα».
Με μια βόλτα στις FB σελίδες των υποψηφίων:
Νίκος Αναστασιάδης: παρουσία στο facebook από τον Οκτώβριο
του 2010 και με πρώτη ανανέωση προφίλ τον Μάϊο του 2012. Ο υποψήφιος έχει έκτοτε καθημερινές, ανα δύο
μέρες ή εβδομαδιαίες ανανεώσεις. Η παρουσία φάντασμα για δύο χρόνια μάλλον δεν
είχε τίποτα να πει, ή δεν θεωρούσε πως υπήρχε κάποιος ουσιαστικός λόγος να
χρησιμοποιεί το μέσο.
Γιώργος Λιλλήκας: Δημιουργία facebook προφίλ τον Απρίλιο του
2012 και απόφαση για ανανέωση δύο μήνες μετά, τον Ιούνιο.
Δύο μήνες σκεφτόταν μάλλον αν η εικόνα προφίλ που διάλεξε ήταν η σωστή γιατί
μόνο αυτή υπήρχε, ή έπαιρνε μαθήματα από ειδικούς του μέσου για το τι σημαίνει
το κάθε κουμπί.
Σταύρος Μαλάς: Παρουσία πρόσφατη μόλις από τον Αύγουστο
του 2012 - κυνηγός όπως φαίνεται των άλλων δύο - μπήκε στη μάχη του facebook με
ένα προφίλ που δε φαίνεται να ανήκει στον ίδιο αλλά να δημιουργήθηκε από φαν,
σαν αυτό του Chuck Norris, και με μοναδική ανανέωση μια φωτογραφία. Γιατί τα
πολλά λόγια είναι φτώχεια.
Από την επαφή που έχουν και οι τρεις με το μέσο φαίνεται πως το χρησιμοποιούν
συγκυριακά. Τα δύο χρόνια του πρώτου, οι δύο μήνες του δεύτερου και η καθόλου
συμμετοχή του τρίτου στη δημιουργία διαλόγου δηλώνουν πως όλοι μπήκαν στο
facebook με κάποιο σκοπό, και αυτός δεν είναι άλλος από τις εκλογές. Θα ήθελα
πολύ ένας δημοσιογράφος να τους ρωτήσει τι είναι αυτά τα κουμπάκια που φαίνονται
κάτω από τις υπογραφές στις προεκλογικές τους ταμπέλες, που τους συνοδεύουν στην
μοντέρνα –και καλά- εικόνα τους.
Ο δημόσιος διάλογος θέλοντας και μη έχει μεταφερθεί στα social media και τους
κυρίους αυτό πρέπει να τους ενδιαφέρει. Η χρήση των social media είναι μια καλή
κίνηση όταν όμως την επιλέγεις και τη χρησιμοποιείς προετοιμασμένος.
Με
αυτά τα δεδομένα αποφάσισα να δώσω κάποιες συμπυκνωμένα χονδρικές συμβουλές που
κάθε προφίλ θα έλεγα πως πρέπει να λάβει υπόψη του:
1. Μελετάμε-κατανοούμε-μαθαίνουμε-εκπαιδευόμαστε να χρησιμοποιούμε το
μέσο. Δεν μιλάμε σε κάμερες ούτε στον καθρέφτη μας αλλά στο κοινό μας
που ή θα χτίσουμε σχέσεις μαζί του ή θα το διώξουμε μακριά. Και αυτό το κοινό
είναι κυρίως οι νέοι που υποτίθεται προσπαθούμε να προσελκύσουμε. Η σελίδα ή το
twitter δεν αξίζει να χρησιμοποιούνται σαν ροή ειδήσεων. Ας σταματήσουμε να
αναφέρομαστε μόνο σε δισδιάστατα μέσα επικοινωνίας, ασφαλή και απαρχαιωμένα, για
συγκεκριμένα κοινά και σαφώς με μειωμένες τις πιθανότητες έκθεσης, κινδύνου και
ανετοιμότητας απέναντι σε θέματα. Η σχέση με το νέο μέσο είναι ανάπηρη – θέλει
δουλειά.
2. Αποφασίζουμε γιατί το θέλουμε το προφίλ, τί θέλουμε να
περάσουμε, τί έχουμε να πούμε και το κάνουμε οργανωμένα, με στρατηγική, όχι
πρόχειρα. Οι φωτογραφίσεις που κάνουν παρέλαση σε cover, wall και album δυστυχώς
δεν είναι αρκετές για να επικοινωνήσεις τη στρατηγική σου. Το φτωχό περιεχόμενο
θα κερδίσει μόνο φτωχά like.
3. Ενημερώστε για το ποιος χρησιμοποιεί τους λογαριασμούς.
Είναι κανόνας το κοινό να γνωρίζει ποιος χειρίζεται το account, το κοινό θέλει
να ξέρει με ποιον μιλάει. Δε γίνεται να γράφεις τη Δευτέρα «ευχαριστώ πολύ
τον κόσμο...» και την Τρίτη «χθες ο κύριος Λούκας έκανε την εμφάνισή
του..». Αυτό αμέσως δείχνει την έλλειψη οργάνωσης και ομοιομορφίας.
4. Με μια λέξη: ΑΠΑΝΤΑΜΕ. Τα social media διέπονται από μια
λέξη, τον διάλογο. Απαντήστε σε σχόλια και tweets, μπείτε σε debate για θέματα,
χρησιμοποιείστε τα ακόμα και αν έρθετε σε αντιπαράθεσεις. Αυτό που θα κερδίσετε
είναι followers και ανταλλαγή περιεχομένου. Κανείς δεν θέλει κούφια likes, αυτά
αγοράζονται. Η σχέση με το κοινό δεν αγοράζεται, χτίζεται και μάλιστα δύσκολα.
Deal with it.
5. Βγαλτε πρωτόκολλο/όρους χρήσης ώστε να είστε καλυμμένοι
και να μπορέσετε να διαγράψετε υβριστικά σχόλια ή εξεφτελιστικά posts. Θα ήταν
καλή ευκαιρία για να δημιουργηθεί κρίση εάν δεν είσαστε προετοιμασμένοι και
εκπαιδευμένοι για όλα από την αρχή.
Καλή επιτυχία και να ξέρετε πως παρακολουθώ.
Διευκρινήσεις επιτελείου Γ. Λιλλήκα
Καταρχήν
συγχαρητήρια για την πολύ καλή δουλειά που κάνετε στο ειδησεογραφικό portal της
«Καθημερινής», την ακρίβεια και την εγκυρότητα με την οποία μεταφέρετε τις
ειδήσεις και την ποιότητα των αναλύσεων σας.
Θα μου επιτρέψετε όμως να διαφωνήσω με το περιεχόμενο του «πρωτοσέλιδου»
ρεπορτάζ για το ρόλο των social media στις προεδρικές εκλογές, ειδικά όσον αφορά
τον ανεξάρτητο υποψήφιο Γιώργο Λιλλήκα.
Καταρχήν θέλω να επισημάνω ότι ο υποψήφιος για την Προεδρία της Δημοκρατίας
παρακολουθεί σχεδόν κάθε μέρα τη ροή των αναρτήσεων, αλλά δεν διαχειρίζεται τη
σελίδα Yiorgos Lillikas στο Facebook λόγω βεβαρημένου προγράμματος. Όπως άλλωστε
αναφέρεται στο «Προφίλ», η σελίδα στο Facebook διαχειρίζεται από το Εκλογικό
Επιτελείο. Ως εκ τούτου δεν θεωρείται προσωπικό προφίλ του υποψηφίου (σε
αντίθεση δηλαδή με τις σελίδες των δύο άλλων υποψηφίων). Να διευκρινίσω επίσης
ότι ο λογαριασμός δημιουργήθηκε τον Απρίλιο με στόχο να τεθεί σε πλήρη
λειτουργία τον Ιούνιο με ευθύνη του Εκλογικού Επιτελείου.
Πέραν τούτου, επιθυμώ να σας επισημάνω ότι στη σελίδα υπάρχει συνεχής ροή,
άμεση ενημέρωση και διαδραστικότητα. Για παράδειγμα η κεντρική φωτογραφία (cover
page) τραβήχτηκε από τη μεγάλη συγκέντρωσης της Παρασκευής στη Λεμεσό και
αναρτήθηκε την ίδια ώρα. Μπορείτε επίσης εύκολα να παρακολουθήσετε τη ροή των
αναρτήσεων και των συζητήσεων που γίνονται σε καθημερινή βάση.
Αν παρακολουθήστε τη σελίδα, θα προσέξετε επίσης ότι πολλές φορές χρήστες
απευθύνουν ερωτήσεις στον υποψήφιο, τις οποίες, όπως πάντα, αναλαμβάνει να
απαντήσει ο ίδιος ο κ. Λιλλήκας – και όχι τρίτοι, όπως πιθανώς να συμβαίνει σε
άλλες παρόμοιες σελίδες. Από εκεί και πέρα, ο κ. Λιλλήκας διαχειρίζεται
προσωπικά το λογαριασμό του στο Twitter (https://twitter.com/yiorgoslillikas)
μέσω του οποίου –όπως θα προσέξετε- απαντά σε πρώτο χρόνο και έχει απευθείας
επικοινωνία με τους πολίτες.
Ο σκοπός μας είναι να υπάρχει πραγματική και αμφίδρομη επικοινωνία των πολιτών με τον υποψήφιο.
Σας ευχαριστώ
Γιώργος Αγαπίου
Γραφείο Τύπου
Κεντρικό Εκλογικό Επιτελείο
Γιώργου Λιλλήκα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου